ברוקסיזם (חריקת שיניים)

ברוקסיזם – ורפואת שיניים

ברוקסיזם (מושג יווני), הוא המונח הרפואי להידוק וחריקת שיניים. זהו מצב שבו סגירת הלסת העליונה והתחתונה נעשית בעוצמה ומלווה בשפשוף חזק בין השיניים התחתונות והעליונות . זוהי פעולה תת-הכרתית : רוב האנשים שחורקים שיניים בדרגות גבוהות אינם מודעים לכך.

כמעט כולנו חורקים שיניים, השאלה החשובה היא עוצמת החריקה. אצל רובנו הברוקסיזם מתון, עובר מעצמו ללא טיפול. הברוקסיזם בד"כ קורה בשעות הלילה ובעיקר בשעות המוקדמות של השינה. בזמן השינה הלחץ המופעל על המפרקים הטמפורומנדיבולרים (המפרק אשר מחבר בין הלסת העליונה והתחתונה ומאפשרים לעיסה ודיבור ) הינו פי שישה מהלחץ המופעל בזמן הלעיסה והדיבור.

תופעת הברוקסיזם משפיעה על ילדים ומבוגרים כאחד. התופעה נפוצה בקרב ילדים ובד"כ היא תופעה חולפת כאשר הם גדלים. ילדים חורקים שיניים כתגובה לקור, אי נוחות, כאב או דלקת אוזניים. כמו כן זה יכול להיות קשור להתפתחות וגדילה.

קשה לענות על שאלה זו. עדיין אין תמימות דעים לגבי הסיבות לברוקסיזם. ישנן סיבות פיזיולוגיות כמו מנשך לא נכון של השיניים, הפרעה במערכת העצבים המרכזית, שיניים עקומות. וסיבות נפשיות כמו לחץ וחרדה, דכאון, אישיות אגרסיבית או היפראקטיבית. אך ידוע כי ישנם גורמים אחדים שהינם גורמי סיכון : לחץ נפשי זמני, צריכת סמים, אלכוהול וניקוטין בכמויות גדולות, שימוש בתרופות פסיכיאטריות, גיל ( הברוקסיזם פוחת בגילאים מתקדמים).

מהם הסימפטומים לברוקסיזם ?

כפי שצוין רוב האנשים אינם מודעים לכך שהם חורקים שיניים. בד"כ בני זוגם הם אלה שמדווחים להם על הקולות אשר משמיעים בזמן השינה, קולות של חריקת שיניים עד כדי כך שזה מפריע להם לישון. דיווח זה מלווה בסימפטומים אחרים :

נזק קוסמטי לשיניים - שחיקת שיניים ואורך השיניים מתקצר ופוגע במראה.

שיניים ושחזורים ( סתימות, כתרים ושתלים ) שנשברים, לעיתים כשלון השתלים הוא תוצאה של ברוקסיזם.

רגישות גבוהה בשיניים כתוצאה משחיקת שכבת האמייל שמגנה על השן.

נסיגת חניכיים – כאשר במשך שנים חורקים שיניים השיניים ושכבת האמייל נשחקים זה משפיע על החניכיים בכך שהן נסוגות.

לחיים מגורות – כאשר מהדקים שיניים לעיתים נושכים את הלחיים בחלק הפנימי וזה מגרה את החניכיים וגורם לפצעים.

כאבי ראש, פנים וצוואר – כתוצאה מהפעלת שרירי הפנים והצוואר במשך הלילה בבוקר חשים כאבים.

איך מטפלים בברוקסיזם ?

כאשר אחד או יותר מהסימנים ההלו מופיעים ניתן לפנות לרופא שיניים שיבחן את מצב הפה ויבחן את הסימנים לברוקסיזם. לפעמים רופא השיניים יחליט שיש להפנות לרופא בעל מומחיות אחרת. לצורך הדיאגנוזה הרופא ישאל אם הינך נוטל תרופות באופן קבוע, כמויות אלכוהול וניקוטין נצרכות. שאלות אלו ינחו אותו כדי לעזור לך לפתור את מקור הבעיה.

ברוב המקרים ברוקסיזם אינו גורם לסיבוכים. אך לעיתים הסיבוכים שעלולים להתפתח הם נזק קשה לשיניים או ללסתות, כאבי ראש שאינם חולפים, כאבי פנים עזים שמשבשים את התפקוד והפרעה בתפקוד המפרק הטמורומנדיבולרי (המחבר בין הלסת העליונה והתחתונה).

כאשר באים לטפל בברוקסיזם חשוב לטפל בסיבה לכן יתכנו כמה סוגי טיפול :

א. טיפול בגורם הלחץ או החרדה.

ב. שינוי התנהגותי : רופא השיניים יכול להדריך את המטופל איך לסגור את הפה בלי שנפעיל לחץ על השיניים והמפרקים, הרפית שרירים .

ג. טיפול תרופתי : במקרים מועטים ניתן להיעזר בתרופות להרפית שרירים. שיטה אחרת בשימוש בארה"ב ולאחרונה בישראל הזרקת בוטוקס למפרקים שיכולה לעזור לאנשים במקום שטיפולים אחרים לא עזרו.

ד. הפחתה בכמויות האלכוהול והניקוטין שנצרכים ע" י המטופל שסובל מברוקסיזם.

ה. כאשר בעיה נובעת מבעיות שיניים יש לטפל בבעיות אלו.

ו. סד לילה : סד לילה אינו פתרון לבעיה אלא אמצעי שמפחית מהנזק הנגרם ע"י ברוקסיזם. הסד שומר על מרווח של כשני מ"מ בין הלסתות וזהו המרווח הדרוש למנוחת שרירי הלעיסה והמפרקים.

סד  לילה

סד הלילה הוא מתקן העשוי מאקרילן או מסיליקון(תמונה למעלה). הסד מותאם למבנה שיניו של המטופל. רופא השיניים לוקח מידות שיניים במרפאה, וטכנאי השיניים מכין את סד הלילה עפ"י המידות האלו. הסד יכול להיות עבור השיניים בלסת העליונה או התחתונה. המטופל שם אותו בלילה בזמן השינה. הסד אינו טיפול אלא אמצעי להפחתת הלחץ ושחיקת השיניים. מומלץ להשתמש בסד לילה גם כאשר המטופל מקבל טיפול מכל סוג שהוא ( תרופתי, נפשי או טיפול שיניים).

סד לילה שנקרא NTI-tss הוא מכשיר דנטאלי המאושר ע"י ה- FDA האמריקאי. המכשיר מותאם אישית לכל מטופל, והוא מולבש על השיניים הקדמיות של הלסת העליונה בזמן השינה. המכשיר עוזר להקלה על אנשים הסובלים מברוקסיזם ומגרנות.